Generatiekloof @ work

In het begin hoorde ik het een paar keer per week: “Je had mijn dochter kunnen zijn!” of “Ik ben gewoon 2x zo oud als jij.” Een laatst hoorde ik bij een netwerkbijeenkomst ook: “Ik heb een dochter/zoon die ouder is dan jij.” Ik heb het over de generatiekloof op de werkvloer.

Voordat ik startte in mijn functie, wist ik wel dat ik één van de jongsten zou zijn op de werkvloer. Maar dat de eerst volgende jongste collega 33 jaar zou zijn, had ik niet direct verwacht. Gelukkig kan ik heel goed opschieten met al mijn collega’s en daar ben ik heel erg blij mee! Alle collega’s behandelen mij als een volwaardige collega of als een schoolverlater, terwijl ze me ook bijvoorbeeld als een ‘ukkie’ of een groentje hadden kunnen zien.

Dat heeft me wel aan het denken gezet, want zo’n generatiekloof kan ook verkeerd uitpakken. Ik denk, als mijn collega’s me niet gelijkwaardig zouden behandelen, dat ik dan mijn werk ook een stuk minder leuk zou vinden. Dus stel nou dat je wel een generatiekloof zou voelen, wat doe je dan?

1.       Openstaan
Ik denk dat het belangrijk is dat je in eerste instantie open staat voor je collega’s, ook al zijn ze wat ouder. Oudere collega’s zullen eerder over onderwerpen kletsen waaraan jij niet zo goed mee kunt doen, zoals kinderen, hun huis of dingen die ze mee maken. Wat je kunt doen is zoeken naar raakvlakken: misschien gaan ze heel graag naar dezelfde vakantiebestemming als jij of doen ze aan dezelfde sport!

2.       Mentoring
Ik lees veel op internet dat de jongere werknemers van de ouderen kunnen leren, maar ook vise versa! ‘Wij’, de jongeren, komen net van school af, dus misschien hebben wij wel een andere kijk op bepaalde zaken of kunnen we een frisse blik werpen op bijvoorbeeld de manier van werken binnen het bedrijf. Dit moet je natuurlijk niet opdringen, maar het zou jammer zijn als de oudere werknemers niet voor ‘onze’ ideeen openstaan.

3.       Aan de bel trekken
Geef het aan als je het idee hebt dat je collega’s niet gelijk behandelen. Probeer het bespreekbaar te maken bij je leidinggevende. Behandelt juist jouw leidinggevende je niet helemaal terecht? Stap dan af op een collega die je vertrouwt! Het is belangrijk dat jij je prettig voelt op de werkvloer en soms is daar een beetje hulp voor nodig.