Het verschil tussen een gedreven medewerker en een workaholic

Een tijdje geleden las ik op Woman's Health een artikel die de verschillen beschrijft tussen een 'gedreven medewerker' en een 'workaholic'. Het klinkt misschien hetzelfde en klinkt het niet zo beangstigend, zo dacht ik namelijk de afgelopen weken tijdens onze go-live op het werk ook! Ik heb enorm veel motivatie om mijn werk met goede resultaten af te leveren, maar het is verstandig om uit te kijken dat die gedrevenheid en motivatie niet omslaat tot het gevoel van 'moeten'.

Dit zijn de verschillen die Woman's Health noemde:

1. Druk bezig zijn / werk verzetten
Een gedreven medewerker zet zich in voor resultaten. Op minder drukke momenten ben je bezig met de toekomst en strategie en streef je ernaar waarde toe te voegen.
 
Een workaholic is altijd druk. Je voelt je onzeker of ongemakkelijk als je even niets doet – dit komt doordat je je eigen waarde niet goed kent. Hoe drukker je bent, hoe belangrijker, toch? Dit heeft als gevolg dat je altijd ‘aan’ staat en zelfs druk bent als er minder werk te doen is.
  
  
2. Weten wanneer genoeg genoeg is / nooit genoeg
Een gedreven medewerker snapt wanneer het genoeg is geweest. Of je nu bijvoorbeeld wint met 1 of met 5 punten; het maakt niet uit. Winnen is winnen. Je kunt prioriteiten stellen en weet welke het meest aandacht nodig heeft omdat je ook snapt wat de definitie van succes is.
 
Een workaholic snapt dit hele verhaal niet. ‘Ik ben niet goed genoeg. Dit is niet goed genoeg. Ik heb niet genoeg tijd. Ik heb niet genoeg support. ‘ Ze zoeken altijd naar het uiterste, omdat ze niet weten wat succes echt betekent.
 
 
3. 100% op het juiste moment / 110% op ieder moment
Een gedreven medewerker weet wanneer ‘ie moet presteren. Op het juiste moment geef je alles, want je weet dat je niet altijd 100% kunt presteren.
 
Een workaholic snapt niet dat er ook off-periodes zijn. Dit komt mede doordat je niet weet wat belangrijk is, en daarom is alles belangrijk.
   
  
4. Je eigen waarde kennen / anderen jouw waarde laten bepalen
Een gedreven medewerker snapt waar zijn waarde ligt en kan dus een bepaalde vrijheid in zijn werk vinden. Je evalueert jezelf en blijft jezelf verbeteren – hier heb je niet per se anderen voor nodig.
 
Een workaholic heeft bevestiging nodig van een baas, collega of klant. Pas na een halfjaarlijkse beoordeling weet jij hoe goed je het doet.
 
 
5. Proactief / reactief
Een gedreven medewerker gaat proactief met zijn tijd en werk om. Je deelt je dag zo in dat het belangrijkste en hetgeen met de hoogste prioriteit als eerste aan bod komt. Afleidingen laat je niet tot weinig toe.
 
Een workaholic gaat reactief met zijn tijd en werk om. Je laat soms anderen te veel je tijd bepalen en reageert direct op iedere vraag, e-mail of afleiding die omhoog popt.
 
 
6. Jezelf op de eerste plaats / anderen op de eerste plaats
Een gedreven medewerker zet zichzelf op de eerste plaats omdat ze snappen dat, doordat ze dit doen, anderen beter kunnen helpen. Dit kan op het eerste gezicht egoïstisch lijken, maar het heeft op de lange termijn echt een andere uitkomst.
 
Een workaholic zet anderen op de eerste plaats. Dit komt onzelfzuchtig over, maar is niet duurzaam. Als je constant meer geeft, en nooit ‘hersteld’, raak je uitgeput. Hoewel de intentie goed is, help je anderen uiteindelijk hier het minst mee.