LinkedIn tips

We kennen allemaal LinkedIn wel: je online visitekaartje voor potentiële werkgevers. Ik ga er dan ook even vanuit dat je de basisfuncties van LinkedIn dan ook kent. Ik kende namelijk ook de basisfuncties van LinkedIn, tot ik een mini-workshop kon volgen over LinkedIn. In deze workshop heb ik heel veel tips gekregen en ik heb de belangrijkste (en eenvoudigste) voor je op een rijtje gezet.

 

 

 

 

Eigen URL
Wat ik zelf een hele fijne tool vind, is het creëren van je eigen URL, omdat ik dat net iets netter vind. Ik zet de URL namelijk ook op mijn CV, zodat een recruiter getriggerd wordt om verder naar mij te kijken en niet alleen bij mijn CV blijft.

Je kunt je eigen URL maken door je profiel te bewerken. Loodrecht onder je profielfoto staat de link van je profiel die je kunt bewerken. Als je op die link klikt, dan laat LinkedIn meteen zien hoe anderen jouw profiel zien. Door op het potloodje (rechts van de link) te klikken, kun je de link bewerken.

How you’re connected
Als je profielen bekijkt van personen waar je niet mee gelinkt bent, dan kun je bekijken hoe je met die persoon gelinkt bent. Dat zie je rechts in je scherm op deze manier:

Deze functie is handig wanneer je in contact wilt komen met een persoon, maar je weet bijvoorbeeld niet zo goed hoe. Je kunt één van je eigen connecties vragen wat bijvoorbeeld de beste manier is om contact te leggen met die persoon of je kunt vragen (bij één van je connecties die je wat beter kent) of hij/zij jouw naam eens kan laten vallen bij die persoon.

Boodschap toevoegen aan je uitnodiging.
Zeg nou zelf: jij zou het ook best leuk vinden als je een persoonlijke uitnodiging krijgen van iemand, dan zo’n standaard uitnodiging? Bij je uitnodiging kun je daarom een persoonlijk berichtje toevoegen, zodat je weer wat extra opvalt tussen al die andere uitnodigingen!

Icoontjes toevoegen
Misschien heb je al wel eens opvallende pijltjes of smiley’s gezien bij profielen van anderen. Ook jij kunt deze icoontjes toevoegen aan je eigen profiel, bijvoorbeeld in je titel of samenvatting. Het enige wat je hoeft te doen is zo’n icoontje te kopiëren en te plakken in het tekst vak!

Voorbeelden van icoontjes:
★ ✪ ✯ ✰
☛ ☚ ☜ ☝ ☞ ☟ ⇨ ► ◄ ► »
■ ♦ ◆ ●
✔ ✘ ☐ ☑ ☒
✉ ✍ ✎ ✏ ✑ ⌨
✆ ☎ ☏

Met alle eerlijkheid vermeld ik wel even dat ik zelf niet zo’n fan ben van deze functie. Ik ben nog van de generatie ‘MSN Messenger’ en ik krijg dus het idee dat ik dan meer met een MSN-naam bezig ben dan met een serieus profiel.

Connecties exporteren/verwijden
Door het exporteren van je connecties, ben je er altijd van verzekerd dat je een back up hebt. Het kan zomaar gebeuren dat je LinkedIn gehackt wordt of dat er iets crasht (maar laten we daar niet van uitgaan!).

Daarnaast is er misschien wel eens een moment waarop je dacht: ‘Misschien had ik die persoon maar beter niet aan mijn netwerk kunnen toevoegen’. Dan bestaat (gelukkig) de mogelijkheid om deze connectie te verwijderen.

Je beheert je connecties op de volgende manier:
Ga naar het tabblad ‘Netwerk’ en kies voor ‘Contacten’:

Rechts onderin kun je kiezen voor ‘Connecties exporteren’…

… en rechts bovenin kun je kiezen voor ‘Connectie verwijderen’.

Selecteer uiteraard wel even de connecties die je wilt bewerken!

Actief zijn!
Misschien heb je het al vaker gehoord: wees actief op LinkedIn! Eerst had ik zoiets van: ‘ja ja, moet ik dan mijn eigen artikelen gaan plaatsen of zo?’. Later dacht ik: alleen met je ‘likes’ kun je al gezien worden (wel bij je 1e connecties dan). Je leest dan op je timeline ‘Vivian van de Ven vond dit interessant’. En als je dan een link hebt met HR-medewerker, ziet diegene toch jouw naam weer!

Door te reageren op berichten in je timeline, kun je een stapje verder gaan. Jouw naam staat onder een bericht die door meerdere personen gezien kan worden! Al reageer je maar op een berichtje wat één van je vrienden heeft gedeeld: het kan zomaar zijn dat die vriend weer andere connecties heeft (en die andere connecties zien jouw reactie!).

Ook kun je in groepen actief zijn. Je kunt daar een discussie starten of reageren op anderen. Wanneer je naar de groepspagina gaat, geeft LinkedIn aan hoe actief je in een bepaalde groep bent. Hoe actief wil je zijn (en gezien worden)? Dat bepaal je natuurlijk zelf.