Signature Look

Wanneer had je voor het laatst een outfit aan waarin je je op je allerbeste voelde? En wat was er zo speciaal aan die outfit, waardoor jij je zo goed voelde?

Zelf zat ik een beetje in een kledingcrisis op het werk: ik wil me professioneel kleden, maar in mijn achterhoofd weet ik ook heel goed dat ik nog maar 22 jaar ben! Mijn mooiste spijkerbroek wilde ik niet meteen afschrijven en mijn fijne sneakers al helemaal niet! Maar hoe kleed ik me dan wel gepast?

Door deze vraag ben ik me gaan verdiepen in het professioneel kleden voor je werk en ik kreeg vaak de vraag van Google en Pinterest wat mijn signature look dan is. Daarmee wordt bedoeld: waaraan zullen de mensen om je heen je altijd aan herkennen? Hoe zouden zij jou beschrijven als ze een ander vertellen over jou?

Een paar voorbeelden voor de vrouwen:
1. Mijn eigen rolmodel Lauren Conrad. Haar signature look is de manier waarop zij zichzelf opmaakt. Je zult haar bijna altijd herkennen aan haar ‘eyeliner wing’. Wanneer ze nét een beetje extra wil doen aan haar look, is rode lipstick haar grote vriend.
2. Kim Kardashian weet haar rondingen goed naar voren te brengen. Misschien is zij niet het beste voorbeeld qua professioneel kleden, maar je weet wel waar zij bekend om staat! Met strakke kleding en gewaagde decolletés weet ze zichzelf in de kijker te spelen.
3. Victoria Beckham heeft vele stijlen gekend: van Spicegirl tot nu een powervrouw in de fashionindustrie. Tegenwoordig zal je Victoria gekleed zien gaan in kokerrokken tot de knie of een nette panthalon. Daaronder draagt ze enorm hoge hakken.

         

Waarom?
Het vinden van een signature look kan best moeilijk zijn, zeker als je gewoon niet weet wat bij je past. Waarom is het dan toch aan te raden deze look te vinden? Verschillende carrièrecoaches zeggen dat continuïteit in je uiterlijk vertrouwen geeft. Welke indruk zou je namelijk zelf krijgen als jouw baas de ene dag netjes en verzorgd verschijnt en de volgende dag zijn uiterlijk een beetje erbij laat hangen? Een ander pluspuntje is dat mensen het makkelijker zullen vinden om je te onthouden.

Tips
-   Waar voel jij je het beste/mooiste/comfortabelste in? Misschien zijn het juist je schoenen of je accessoires waar jij een gevoel vol zelfvertrouwen van krijgt.
-   Pinterest is een goede, online tool om je look te ontdekken. Je kunt moodboards maken met de elementen in outfits die jij mooi vindt. Laat je inspireren!
-   Vind een rolmodel. Voor mij is dat dus Lauren Conrad en het heeft mij echt geholpen. Niet alleen kun je van je rolmodel ‘afkijken’, maar vaak worden er ook outfit analyses (met name van de celebrities) gemaakt door fashionblogs en tijdschriften.