Vragen stellen tijdens netwerken

Netwerken is altijd wel een dingetje voor me geweest. Vooral in het begin vond ik het zo spannend om een ruimte in te lopen waarin ik eigenlijk niemand kende! Wel werd ik me steeds meer bewust van mijn eigen gedrag: ik trok iedere keer bijna een sprintje naar iemand die ik wel kende en vervolgens probeerde ik zo lang mogelijk bij diegene te blijven, zodat ik maar niet alleen zou staan.

Gelukkig ben ik nu wel over die tijd heen. Ook hier geldt: hoe vaker je iets doet, hoe makkelijker het wordt. Ik stelde mezelf bewust de vraag: hoe wil ik het nu anders gaan doen? Hoe handelt een goede netwerker, volgens mij?

Nadat ik dat voor mezelf had uitgeplozen, kon ik dat in praktijk brengen. Een goede houding, een open uitstraling en je niet verstoppen achter iemand anders of je eigen handtas. Oké, maar dan? Hoe begin je een gesprek?

* Mocht je door iemand geïntroduceerd worden aan een ander, start dan met een vraag gerelateerd aan degene die je heeft voorgesteld, zoals: “Hoelang ken je Melissa al?” of “Wat heeft Peter je al verteld over mij?”.  

* Als je niet geïntroduceerd wordt, probeer dan open vragen te stellen. Daarmee bedoel ik: probeer vragen te voorkomen die je met ‘ja’ of ‘nee’ kunt beantwoorden. Laat het een beetje van de omgeving afhangen wat voor vragen je stelt. “Wat probeer jij uit die event te halen?” is een goede voor een netwerkbijeenkomst, terwijl “Bij welke studentenvereniging zat jij?” weer beter werkt voor een school-alumni bijeenkomst.

Vragen kunnen een flinke verstandshouding opbouwen en die kunnen weer leiden tot nieuwe introducties tijdens je netwerkmomenten. Als je graag iets terug wilt doen, kun je vragen welke personen interessant zijn voor de ander.

Netwerken is soms een beetje spannend, maar grijp je kansen en toon een beetje lef!