Werkloos op je werk

Als ik in gesprek ga met andere young professionals, hoor ik vaak dezelfde opmerking: “Mijn baas heeft op dit moment niet zoveel werk voor me, dus ik zit ik te wachten tot het 17:00u wordt.” Balen is dat!

En herkenbaar helaas. Tijdens mijn stages ben ik deze momenten ook wel eens tegen gekomen: al je eigen werk is af en je hoort van collega’s dat zij werk hebben, wat jij niet uit kunt voeren. Toch zijn dit juist de momenten waarop je jezelf kunt laten zien! Hoe dan? 

1.     Er zijn altijd wel taken waar jouw baas/leidinggevende/collega’s niet aan toe komen. Simpelweg, omdat daar hun prioriteit niet ligt. Vraag ernaar! Misschien kun jij deze taken juist wel uitvoeren. Als je ergens al wat langer zit, dan zie je deze taken zelf wel liggen. Vraag gewoon of je deze taken op je mag nemen, ook al zijn het misschien niet de meest leuke of uitdagende taken. Beter dan tot gaan zitten wachten tot het 17:00u wordt toch?

2.     Doet zich er een probleem voor dit vaker terugkomt? Ga op onderzoek uit naar dat probleem en kijk eens of je met voorstellen kunt komen om het op te lossen. Kijk natuurlijk wel uit dat dit niet opdringerig of betweterig overkomt, want zo’n houding zullen ze op kantoor waarschijnlijk niet waarderen ;-)

3.     Misschien ligt er een ander vraagstuk (wat niet per sé een probleem is) dat vraagt om een antwoord. Als je dit vraagstuk op je mag nemen, kun je er je eigen projectje van maken (én dat staat dan weer goed op je CV)!

4.     Ze zeggen wel eens: geluk zit in de kleine dingen. Kijk eens rond, misschien kun je wel opruimen/archiveren/schoonmaken/planten water geven/vaatwasser inruimen. Dat zijn natuurlijk niet het meest leuke klusjes, maar geef toe: een schone werkplaats is best fijn toch?

De belangrijkste gedachte achter dit artikel: toon initiatief! Wacht niet af, wees creatief, lees je in, doe research, kom met plannen en toon lef! Een proactieve houding wordt bijna altijd gewaardeerd, want je collega’s zijn geholpen met jouw acties. Kijk dus wel uit dat het niet als vervelend of betweterig ervaart wordt.

Je laat in ieder geval zien dat je de ‘wil’ hebt om je in te zetten voor het bedrijf en welke baas wil nu niet zo’n gemotiveerde werknemer? :-)